Søgemaskinemarkedsføring - voldsom vækst med markedsføring i søgemaskiner
SEM = Search Engine Marketing
SEO = Search Engine Optimization
Det går hastigt fremad med markedsføring i søgemaskiner. Virksomheder er blevet fortrolige med at markedsføre sig via søgemaskiner og det ses tydligt på væksten. Ifølge en undersøgelse foretaget blandt 867 virksomheder, har stigningen været på hele 30 procent fra 44,5 til 57,7 milliarder kroner på verdensplan fra 2006-07. En kraftigere vækst end de største entusiaster havde regnet med.
Der er nævnes flere årsager til stigningen: lav udgift pr. ordre, mulighed for at ændre og optimere kampagner løbende. Den nok vigtigste er, at forbrugere i stigende grad anvender nettet til at søge information inden køb af forskellige varer. Og mange tager også næste skridt og køber produkterne online. Et medie, som er i stand til at bære forbrugeren gennem hele processen fra annoncering til salg meget naturligt noget virksomhederne gerne tager til sig.
Væksten sker på bekostning af traditionelle medier, printannoncer og direct mails. Enkelte af branchens spåmænd går så langt som at dødsdømme disse medier.
Men de fleste og typisk i højere grad dem med en baggrund i kommunikation frem for teknologi argumenterer for et godt marketingmix, med henvisning til forskellige undersøgelser af synergi og sammenhæng mellem medier og købsbeslutninger. Der er dog bred enighed om fornuften i at allokere mere budget til søgemaksinerne.
Læs mere - Søgemaskineoptimering - SEO er en kommunikationsteknisk opgave - skaber søgemaskineoptimering værdi? - hvad er SEO?
Kontakt os her, hvis du ønsker at høre mere om hvordan at vi kan markedsføre din virksomhed's hjemmeside i søgemaskiner.